2021-11-29 16:15Press release

CASALL TAR STORT KLIV MOT DUBBLAD OMSÄTTNING OCH FEMDUBBLAR RESULTATET

Casall har det senaste året växt med 21%, femdubblat resultatet och stärkt den egna e-handeln som fyrdubblats över en tvåårsperiod. Det är med stark vind i ryggen som man nu lanserar hos nya prestigekunder, stärker positionen inom hållbarhet och fortsätter utveckla erbjudandet inom nya kategorier.

Casall har sedan 1984 varit en pionjär inom högkvalitativa träningskläder och träningsredskap, med kvalitet, innovation och hållbarhet i fokus. Med ett väl positionerat varumärke som utgångspunkt har bolaget nu gjort ett omtag på strategin, med målsättningen att dubbla omsättningen över tre år. För räkenskapsåret 20/21, som bolaget avslutade sista september, landar omsättningen på 267 Msek - en ökning med 21%. Samtidigt rapporterar bolaget en femfaldigad resultatförbättring.

Vi har lagt en tydlig strategi som vi konsekvent arbetar mot och det har gett resultat. Samtidigt är det här bara början för vi har under året etablerat Casall hos många prestigefulla återförsäljare – från ledande modeaktörer som Net-a-porter.com till framstående sporthandlare i premiumsegmentet runt om i Europa. Det gör att vi kan se en stark tillväxt framför oss och vår införsäljning av SS22 har slagit alla rekord, säger Nanna Hedlund, VD för Casall Sport.

En viktig del i omsättningsutvecklingen är den egna e-handeln som har fyrdubblat omsättningen över en tvåårsperiod. En utveckling som skett genom en ombyggd plattform, förstärkt team, nya samarbetspartners och unika produktlanseringar.

Vi är övertygade om att en strategi med en stark egen kanal, i kombination med väl utvalda återförsäljare, är nyckeln till framgång i framtidens retail. Vår egen e-handel erbjuder Casalls kompletta sortiment, med många unika produkter, och det ser vi att våra kunder uppskattar. Det kommer ligga till grund för den dubblering av omsättningen som vi skall göra igen, fortsätter Nanna Hedlund, VD för Casall Sport.

I tillägg har Casall tagit viktiga kliv framåt på hållbarhetsområdet. 2022 är 100% av säsongskollektionen hållbarhetsmärkt* och dessutom införs hållbarhetsgaranti**.

Hållbarhet har alltid varit en central del inom Casall och vi strävar efter att vara ledande när det gäller att kombinera hållbara material med bästa kvalitet, funktion och livslängd. När vi gjort omställningen mot återvunna material har det varit avgörande för oss att inte kompromissa med vår höga kvalitet och vi har därför genomfört rigorösa tester. Vi lanserar nu våra mest populära tights med hållbarhetsgaranti eftersom vi vet att de kommer hålla samma passform och se lika fina ut efter mer än 200 tvättar.

Med ett starkt år i ryggen fortsätter nu Casall att spänna bågen ytterligare mot dubblad omsättning och har stärkt teamet med både ny E-handelschef, ny Sortiment- & Inköpschef och ny Marknadschef.

För ytterligare information, vänligen kontakta;
Nanna Hedlund, VD Casall Sport, 076-887 21 77, nanna.hedlund@casall.se
Anette Jannerö, Marknadschef Casall Sport, 070-602 27 64, anette.jannero@casall.se

*Hållbarhetsmärkt
Definition Casall: Produkten är tillverkad av ett
material som till minst 50% består av ett mer hållbart
val, t ex återvunnen polyamid eller ekologisk bomull.
**Hållbarhetsgaranti
Definition Casall: Produkten garanteras hålla samma
funktion, passform och utseende efter 200 tvättar,
motsvarande ca 4 års frekvent användning.

Casall Sport AB startade år 1984 med viljan att utveckla det absolut bästa inom träningskläder och hemmaträningsredskap. Sedan start har kvalitet, design, innovation och en hög etisk standard konsekvent varit i fokus och Casall är idag en ledande auktoritet inom träning i Sverige. Casall säljs på 20 marknader världen över hos bl a Selfridges, El Corte Ingles, Zalando, sportfackhandel och via Casall.com.