2022-10-20 07:00Press release

Casall Sport AB stärker sitt hållbarhetsarbete genom att tillsätta Sustainability & Quality Manager

Casall rekryterar Maria Anderson Roussakis, senast från Babyshop Group och tidigare Sustainability & Innovation Lead på Happy Socks, för att stärka organisationen med en dedikerad funktion som kan accelerera hållbarhetsarbetet.

Rollen som Sustainability & Quality Manager är nyinrättad och enligt Nanna Hedlund, VD på Casall Sport, en logisk utveckling av det hållbarhetsarbete som Casall har drivit sedan starten på 80-talet:

”Hållbarhet har alltid varit en central del inom Casall och vi strävar efter att vara ledande när det gäller att kombinera hållbara material med bästa kvalitet, funktion och livslängd. Utöver att 100% av vår säsongskollektion från och med SS23 är tillverkad i minst 50% mer hållbara material har vi därför vår Durability guarantee, som lovar att plagg i våra signaturkvaliteteter håller över tid och för minst 200 tvättar. 90% av våra plagg tillverkas dessutom i Europa, vilket innebär kortare transportvägar och tryggare arbetsförhållanden. Att nu kunna välkomna Maria till teamet för att förvalta och utveckla vårt hållbarhetsarbete i alla led känns väldigt roligt”, säger Nanna Hedlund.

I sin roll på Casall kommer Maria Anderson Roussakis bland annat att driva det pågående kemikaliearbetet för träningsredskap. Arbetet, som har bidragit till att Casall har vunnit best-in-test för sina yogamattor i både Sverige, Danmark, Österrike, Tyskland och Spanien, är något som kommer få större fokus framåt.

”Vår ambition är att vara globala pionjärer när det gäller hållbarhet inom redskapssegmentet. Där finns det inte samma förutsättningar till samarbete med organisationer som till exempel STICA. Därför behöver vi själva vara ännu mer drivande i utvecklingen”, säger Nanna Hedlund.

Maria Anderson Roussakis tillträdde tjänsten som Sustainability & Quality Manager den 26/9-22.

About Casall

Om Casall Casall Sport AB startade år 1984 med viljan att utveckla det absolut bästa inom träningskläder och hemmaträningsredskap. Sedan start har kvalitet, design, innovation och en hög etisk standard konsekvent varit i fokus och Casall är idag en ledande auktoritet inom träning i Sverige. Casall säljs på 20 marknader världen över hos bl a Selfridges, El Corte Ingles, Zalando, sportfackhandel och via Casall.com

Sofia Brandberg
CMO