2021-01-25 13:00Press release

CASALL LANSERAR TRÄNINGSHANDSKE SOM EFFEKTIVT REDUCERAR 99% AV BAKTERIER OCH VIRUS INOM 2 TIMMAR

I januari lanserar Casall en helt unik träningshandske behandlad med ViralOff®-teknik från det svenska företaget Polygiene. Behandlingen har i ISO18184:2019 test* visat en reduktion av virus med 99% inom 2 timmar på behandlade material, och har hög effekt mot bland annat Influenza A Corona-virus (SARS-CoV-2) och bakterier.

Handsken är tillverkad i ett högkvalitativt stretchmaterial för bästa komfort, i kombination med antislip i handflatan för ett effektivt grepp. ViralOff®-behandlingen gör handskarna självrengörande.

”Vi vill alltid ligga i framkant när det gäller produktinnovation och är därför väldigt glada att nu kunna lansera den här unika handsken som kan vara ett aktivt bidrag till att minska smittspridning i träningsmiljö. Att bära en heltäckande träningshandske på gymmet kan i sig vara ett effektivt sätt att avhålla sig från att röra ansiktet. ViralOff®-behandlingen innebär i tillägg att eventuella virus på handskarna elimineras till varje ny användning. Handsken är utformad för träningsmiljö men fungerar självklart även utmärkt i andra vardagssituationer”, säger Nanna Hedlund, VD på Casall Sport.

”Tänk på det som handsprit för handskarna.Det finns en enorm efterfrågan på produkter med antivirala egenskaper just nu. Med Polygiene ViralOff®-behandling sätter vi en ny standard för funktionen samt hjälper människor i dessa tuffa tider”, säger Ulrika Björk, VD på Polygiene.

ViralOff® är Oeko-tex® certifierat.

Casall Exercise glove ViralOff® lanseras 26:e januari och kommer att säljas på Casall.com, i Casalls konceptbutiker och hos utvalda återförsäljare globalt.

Handsken är tillgänglig i färgen svart, i storlekarna XXS-XL.

Rek.pris: 399 SEK

*Textiles-Determination of antiviral activity of textile products.

Polygiene ViralOff® skyddar behandlade material från bakteriell och viral kontaminering för minskad smittspridning men är inte ett garanterat skydd mot sjukdom.

Casall Sport AB startade år 1984 med viljan att utveckla det absolut bästa inom träningskläder och hemmaträningsredskap. Sedan start har kvalitet, design, innovation och en hög etisk standard konsekvent varit i fokus och Casall är idag en ledande auktoritet inom träning i Sverige. Casall säljs på 20 marknader världen över.

Retail Operations Manager
Anna Söderberg